Náměstí Vaňorného

Náměstí Vaňorného

Náměstí Vaňorného

Náměstí Vaňorného

Náměstí Vaňorného

Nacházíte se na náměstí Vaňorného, které do poloviny 20. století neslo název Kostelní. V jeho středu stojí nejvýznamnější památka města, která je zároveň jeho největší dominantou – gotický farní kostel sv. Vavřince.

Nacházíte se na náměstí Vaňorného, které do poloviny 20. století neslo název Kostelní. V jeho středu stojí nejvýznamnější památka města, která je zároveň jeho největší dominantou – gotický farní kostel sv. Vavřince.

Nacházíte se na náměstí Vaňorného, které do poloviny 20. století neslo název Kostelní. V jeho středu stojí nejvýznamnější památka města, která je zároveň jeho největší dominantou – gotický farní kostel sv. Vavřince. 

Nacházíte se na náměstí Vaňorného, které do poloviny 20. století neslo název Kostelní. V jeho středu stojí nejvýznamnější památka města, která je zároveň jeho největší dominantou – gotický farní kostel sv. Vavřince. 

Nacházíte se na náměstí Vaňorného, které do poloviny 20. století neslo název Kostelní. V jeho středu stojí nejvýznamnější památka města, která je zároveň jeho největší dominantou – gotický farní kostel sv. Vavřince. 

C1_2@2x
C1-cover-80
001

Kostel sv. Vavřince před zásadní rekonstrukcí na konci 19. století.
Foto: Ferdinand A. Brožek. 

Kostel sv. Vavřince před zásadní rekonstrukcí na konci 19. století. Foto: Ferdinand A. Brožek. 

Kostel sv. Vavřince před zásadní rekonstrukcí na konci 19. století.
Foto: Ferdinand A. Brožek. 

Kostel sv. Vavřince před zásadní rekonstrukcí na konci 19. století. Foto: Ferdinand A. Brožek. 

top-v@2x
deco-horizontal-c@2x

Kostel sv. Vavřince

Kostel sv. Vavřince

Kostel sv. Vavřince

Kostel sv. Vavřince

Kostel sv. Vavřince

Tento vrcholně gotický chrám tvoří hlavní dominantu města a je bezesporu jeho nejcennější pamětihodností. Kostel vznikl již při založení města v 60. letech 13. století. Z této původní stavby se nám však dodnes dochovala jen část zdiva. Převážná většina dnešní stavby pochází až ze 14. století.

Tento vrcholně gotický chrám tvoří hlavní dominantu města a je bezesporu jeho nejcennější pamětihodností. Kostel vznikl již při založení města v 60. letech 13. století. Z této původní stavby se nám však dodnes dochovala jen část zdiva. Převážná většina dnešní stavby pochází až ze 14. století.

Tento vrcholně gotický chrám tvoří hlavní dominantu města a je bezesporu jeho nejcennější pamětihodností. Kostel vznikl již při založení města v 60. letech 13. století. Z této původní stavby se nám však dodnes dochovala jen část zdiva. Převážná většina dnešní stavby pochází až ze 14. století.

Tento vrcholně gotický chrám tvoří hlavní dominantu města a je bezesporu jeho nejcennější pamětihodností. Kostel vznikl již při založení města v 60. letech 13. století. Z této původní stavby se nám však dodnes dochovala jen část zdiva. Převážná většina dnešní stavby pochází až ze 14. století.

Tento vrcholně gotický chrám tvoří hlavní dominantu města a je bezesporu jeho nejcennější pamětihodností. Kostel vznikl již při založení města v 60. letech 13. století. Z této původní stavby se nám však dodnes dochovala jen část zdiva. Převážná většina dnešní stavby pochází až ze 14. století.

002
deco-horizontal-c@2x

Požár kostela 

Požár kostela 

V roce 1774 postihl celé město velký ničivý požár, při němž byl těžce poničen i kostel. Pádem krovu severní věže byla proražena klenba v západní části hlavní lodi. Žárem popraskaly klenby i na jiných místech, mnohde též odpadly části klenebních žeber. Bez zajímavosti není, že  na opravu svého věnného města včetně kostela darovala tehdejší rakouská panovnice a česká královna Marie Terezie 10 000 zlatých. Ani tyto peníze však nestačily k rekonstrukci poničeného chrámu sv. Vavřince a značnou část potřebné částky mezi sebou vybrali místní měšťané a 2 000 zlatých přispělo i biskupství v Hradci Králové.

V roce 1774 postihl celé město velký ničivý požár, při němž byl těžce poničen i kostel. Pádem krovu severní věže byla proražena klenba v západní části hlavní lodi. Žárem popraskaly klenby i na jiných místech, mnohde též odpadly části klenebních žeber. Bez zajímavosti není, že  na opravu svého věnného města včetně kostela darovala tehdejší rakouská panovnice a česká královna Marie Terezie 10 000 zlatých. Ani tyto peníze však nestačily k rekonstrukci poničeného chrámu sv. Vavřince a značnou část potřebné částky mezi sebou vybrali místní měšťané a 2 000 zlatých přispělo i biskupství v Hradci Králové.

V roce 1774 postihl celé město velký ničivý požár, při němž byl těžce poničen i kostel. Pádem krovu severní věže byla proražena klenba v západní části hlavní lodi. Žárem popraskaly klenby i na jiných místech, mnohde též odpadly části klenebních žeber. Bez zajímavosti není, že  na opravu svého věnného města včetně kostela darovala tehdejší rakouská panovnice a česká královna Marie Terezie 10 000 zlatých. Ani tyto peníze však nestačily k rekonstrukci poničeného chrámu sv. Vavřince a značnou část potřebné částky mezi sebou vybrali místní měšťané a 2 000 zlatých přispělo i biskupství v Hradci Králové.

V roce 1774 postihl celé město velký ničivý požár, při němž byl těžce poničen i kostel. Pádem krovu severní věže byla proražena klenba v západní části hlavní lodi. Žárem popraskaly klenby i na jiných místech, mnohde též odpadly části klenebních žeber. Bez zajímavosti není, že  na opravu svého věnného města včetně kostela darovala tehdejší rakouská panovnice a česká královna Marie Terezie 10 000 zlatých. Ani tyto peníze však nestačily k rekonstrukci poničeného chrámu sv. Vavřince a značnou část potřebné částky mezi sebou vybrali místní měšťané a 2 000 zlatých přispělo i biskupství v Hradci Králové.

Výřez z obrazu hořícího Vysokého Mýta z roku 1775 od neznámého autora. 

Výřez z obrazu hořícího Vysokého Mýta z roku 1775 od neznámého autora. 

Výřez z obrazu hořícího Vysokého Mýta z roku 1775 od neznámého autora. 

Výřez z obrazu hořícího Vysokého Mýta z roku 1775 od neznámého autora. 

Výřez z obrazu hořícího Vysokého Mýta z roku 1775 od neznámého autora. 

left-b@2x

Obraz Petra Brandla

V roce 1783 byl zrušen cisterciácký klášter v Sedleci u Kutné Hory. Pro velké dluhy, které tento klášter měl, musela být část chrámového mobiliáře rozprodána ve veřejné dražbě. Toho šikovně využili vysokomýtští měšťané a pro svůj kostel sv. Vavřince poničený požárem zakoupili v roce 1787 hlavní oltář Nanebevzetí Panny Marie. Jeho součástí je stejnojmenný obraz od slavného barokního malíře Patra Brandla. Jedná se o nejrozměrnější Brandlovo dílo, které vzniklo v roce 1728. Obraz také pravděpodobně skrývá určitý jinotaj. Jedna z postav zachycená na plátně stojí na schodu, na kterém je napsáno Brandlovo jméno. Mnozí historici umění usuzují, že tato postava je autoportrétem věhlasného malíře.

V roce 1783 byl zrušen cisterciácký klášter v Sedleci u Kutné Hory. Pro velké dluhy, které tento klášter měl, musela být část chrámového mobiliáře rozprodána ve veřejné dražbě. Toho šikovně využili vysokomýtští měšťané a pro svůj kostel sv. Vavřince poničený požárem zakoupili v roce 1787 hlavní oltář Nanebevzetí Panny Marie. Jeho součástí je stejnojmenný obraz od slavného barokního malíře Patra Brandla. Jedná se o nejrozměrnější Brandlovo dílo, které vzniklo v roce 1728. Obraz také pravděpodobně skrývá určitý jinotaj. Jedna z postav zachycená na plátně stojí na schodu, na kterém je napsáno Brandlovo jméno. Mnozí historici umění usuzují, že tato postava je autoportrétem věhlasného malíře.

V roce 1783 byl zrušen cisterciácký klášter v Sedleci u Kutné Hory. Pro velké dluhy, které tento klášter měl, musela být část chrámového mobiliáře rozprodána ve veřejné dražbě. Toho šikovně využili vysokomýtští měšťané a pro svůj kostel sv. Vavřince poničený požárem zakoupili v roce 1787 hlavní oltář Nanebevzetí Panny Marie. Jeho součástí je stejnojmenný obraz od slavného barokního malíře Patra Brandla. Jedná se o nejrozměrnější Brandlovo dílo, které vzniklo v roce 1728. Obraz také pravděpodobně skrývá určitý jinotaj. Jedna z postav zachycená na plátně stojí na schodu, na kterém je napsáno Brandlovo jméno. Mnozí historici umění usuzují, že tato postava je autoportrétem věhlasného malíře.

V roce 1783 byl zrušen cisterciácký klášter v Sedleci u Kutné Hory. Pro velké dluhy, které tento klášter měl, musela být část chrámového mobiliáře rozprodána ve veřejné dražbě. Toho šikovně využili vysokomýtští měšťané a pro svůj kostel sv. Vavřince poničený požárem zakoupili v roce 1787 hlavní oltář Nanebevzetí Panny Marie. Jeho součástí je stejnojmenný obraz od slavného barokního malíře Patra Brandla. Jedná se o nejrozměrnější Brandlovo dílo, které vzniklo v roce 1728. Obraz také pravděpodobně skrývá určitý jinotaj. Jedna z postav zachycená na plátně stojí na schodu, na kterém je napsáno Brandlovo jméno. Mnozí historici umění usuzují, že tato postava je autoportrétem věhlasného malíře.

003

Oltářní obraz Nanebevzetí Panny Marie

Oltářní obraz Nanebevzetí Panny Marie

Oltářní obraz Nanebevzetí Panny Marie

Oltářní obraz Nanebevzetí Panny Marie

Oltářní obraz Nanebevzetí Panny Marie

right45-b@2x
004
005
deco-horizontal-c@2x

Regotizace kostela a jeho netradiční výmalba

Regotizace kostela a jeho netradiční výmalba

V 60. letech 19. století městská rada rozhodla o celkové rekonstrukci velmi zchátralého kostela sv. Vavřince. Bylo to v době, kdy se začal projevovat všeobecný zájem o gotické památky, které měly být nekompromisně očištěny od přístaveb pozdějších staletí. Tento záměr se nevyhnul ani sv. Vavřinci, kterému se tak mimo jiné výrazně zvýšily jeho věže na současných 67 metrů.

S gotickou podobou kostela zcela nekoresponduje jeho secesní výmalba. Atypické jsou rovněž světské výjevy. Na jednom je znázorněno založení města Přemyslem Otakarem II., jiný zachytil muže významně se podílejících na přestavbě kostela: architekta F. Schmoranze, jazykovědce A.V. Šemberu, purkmistra J.B. Tůmu, profesora V. Votrubce, stavitele J. Mockera a ministerského radu H. Jirečka.

V 60. letech 19. století městská rada rozhodla o celkové rekonstrukci velmi zchátralého kostela sv. Vavřince. Bylo to v době, kdy se začal projevovat všeobecný zájem o gotické památky, které měly být nekompromisně očištěny od přístaveb pozdějších staletí. Tento záměr se nevyhnul ani sv. Vavřinci, kterému se tak mimo jiné výrazně zvýšily jeho věže na současných 67 metrů.

S gotickou podobou kostela zcela nekoresponduje jeho secesní výmalba. Atypické jsou rovněž světské výjevy. Na jednom je znázorněno založení města Přemyslem Otakarem II., jiný zachytil muže významně se podílejících na přestavbě kostela: architekta F. Schmoranze, jazykovědce A.V. Šemberu, purkmistra J.B. Tůmu, profesora V. Votrubce, stavitele J. Mockera a ministerského radu H. Jirečka.

V 60. letech 19. století městská rada rozhodla o celkové rekonstrukci velmi zchátralého kostela sv. Vavřince. Bylo to v době, kdy se začal projevovat všeobecný zájem o gotické památky, které měly být nekompromisně očištěny od přístaveb pozdějších staletí. Tento záměr se nevyhnul ani sv. Vavřinci, kterému se tak mimo jiné výrazně zvýšily jeho věže na současných 67 metrů.

S gotickou podobou kostela zcela nekoresponduje jeho secesní výmalba. Atypické jsou rovněž světské výjevy. Na jednom je znázorněno založení města Přemyslem Otakarem II., jiný zachytil muže významně se podílejících na přestavbě kostela: architekta F. Schmoranze, jazykovědce A.V. Šemberu, purkmistra J.B. Tůmu, profesora V. Votrubce, stavitele J. Mockera a ministerského radu H. Jirečka.

V 60. letech 19. století městská rada rozhodla o celkové rekonstrukci velmi zchátralého kostela sv. Vavřince. Bylo to v době, kdy se začal projevovat všeobecný zájem o gotické památky, které měly být nekompromisně očištěny od přístaveb pozdějších staletí. Tento záměr se nevyhnul ani sv. Vavřinci, kterému se tak mimo jiné výrazně zvýšily jeho věže na současných 67 metrů.

S gotickou podobou kostela zcela nekoresponduje jeho secesní výmalba. Atypické jsou rovněž světské výjevy. Na jednom je znázorněno založení města Přemyslem Otakarem II., jiný zachytil muže významně se podílejících na přestavbě kostela: architekta F. Schmoranze, jazykovědce A.V. Šemberu, purkmistra J.B. Tůmu, profesora V. Votrubce, stavitele J. Mockera a ministerského radu H. Jirečka.

V 60. letech 19. století městská rada rozhodla o celkové rekonstrukci velmi zchátralého kostela sv. Vavřince. Bylo to v době, kdy se začal projevovat všeobecný zájem o gotické památky, které měly být nekompromisně očištěny od přístaveb pozdějších staletí. Tento záměr se nevyhnul ani sv. Vavřinci, kterému se tak mimo jiné výrazně zvýšily jeho věže na současných 67 metrů.

S gotickou podobou kostela zcela nekoresponduje jeho secesní výmalba. Atypické jsou rovněž světské výjevy. Na jednom je znázorněno založení města Přemyslem Otakarem II., jiný zachytil muže významně se podílejících na přestavbě kostela: architekta F. Schmoranze, jazykovědce A.V. Šemberu, purkmistra J.B. Tůmu, profesora V. Votrubce, stavitele J. Mockera a ministerského radu H. Jirečka.

Zvony

Pro svoji nestabilitu musela být v roce 1582 snížena jižní věž kostela. Tím vyvstal problém s umístěním zvonů v ní zavěšených. Měšťané se rozhodli za tímto účelem vystavět samostatnou zvonici, kam byly zvony přemístěny. Zpět se mohly vrátit až po celkové rekonstrukci kostela v 19. století. Uvolněná zvonice dnes slouží jako výstavní prostor Městské galerie.

Osud zvonů, které po staletí svolávaly obyvatele města k bohoslužbám, se smutně zpečetil ve 20. století. S výjimkou nejstaršího zvonu sv. Vavřince menšího z roku 1466, byly všechny v zvony v době I. a II. světové války zrekvírovány pro vojenské účely.
Na začátku 21. století byl z darů občanů i firem odlit nový zvon sv. Jiří. Ten byl v roce 2003 zavěšen na jižní věž kostela. 

006

Zrekvírovaný a rozbitý zvon sv. Jiří v roce 1917. Foto: Josef Králík. 

Foto: J. Dolanský

Foto: J. Dolanský

Zrekvírovaný a rozbitý zvon sv. Jiří v roce 1917. Foto: Josef Králík.

Další zastavení

Mapa-C_1-100

Naučná stezka Vysoké Mýto vznikla za podpory

Naučná stezka Vysoké Mýto vznikla za podpory

logo_VM_erb
logo-muzeum